Qeyri-ixtisas fənləri tələbələrin inkişafına töhfə verir, yoxsa onları yükləyir? - AÇIQLAMA

Qeyri-ixtisas fənləri tələbələrin inkişafına töhfə verir, yoxsa onları yükləyir? - AÇIQLAMASon illərdə universitet proqramlarında tələbələrin ixtisasla birbaşa əlaqəsi olmayan, lakin ümumi bilik və bacarıqlarını artırmaq məqsədi daşıyan qeyri-ixtisas fənlərinin sayı artmaqdadır. Bu fənlər tələbələrə geniş dünyagörüşü qazandırmaq, analitik və tənqidi düşünmə qabiliyyətlərini inkişaf etdirmək üçün nəzərdə tutulsa da, bəzən onların yüklənməsinə və əsas ixtisas dərslərinə kifayət qədər vaxt ayıra bilməməsinə səbəb olur. Bəs, universitet proqramlarında qeyri-ixtisas fənlərinin çoxluğu tələbələrin inkişafına müsbət təsir göstərirmi, yoxsa bu, onların əsas ixtisas üzrə dərin bilik əldə etməsini çətinləşdirir?

Mövzu ilə bağlı Sonxeber.az-a təhsil eksperti Kamran Əsədov danışıb.

Qeyri-ixtisas fənləri tələbələrin inkişafına töhfə verir, yoxsa onları yükləyir? - AÇIQLAMAO, açıqlamasında qeyd edib ki, universitet proqramlarında qeyri-ixtisas fənlərinin artması ali təhsilin məzmun və struktur baxımından yeniləşməsi, kompetensiya əsaslı tədris modelinə keçidin nəticəsidir:

"Müasir təhsil sistemində məqsəd yalnız dar ixtisaslı mütəxəssis yetişdirmək deyil, həm də geniş dünyagörüşə, analitik düşünmə və sosial bacarıqlara malik, əmək bazarında çevik şəkildə uyğunlaşa bilən gənc formalaşdırmaqdır. Lakin bu dəyişikliklər praktik mərhələdə bəzən balanssız tətbiq olunur: ixtisasla birbaşa bağlı olmayan fənlərin çoxluğu tələbənin əsas sahə üzrə dərin bilik qazanmasını çətinləşdirir, tədris yükünü artırır və proqramın effektivliyini azaldır.

"Azərbaycan Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə 2030-cu ilə qədər Dövlət Strategiyası"nda ali təhsilin məqsədi kimi qeyd edilir ki, təhsil sistemi "fərdin yaradıcı, analitik və tənqidi düşünmə qabiliyyətini formalaşdırmalı, onun həyat boyu öyrənmə bacarıqlarını inkişaf etdirməlidir." Bu yanaşma Elm və Təhsil Nazirliyinin son illərdə apardığı struktur islahatlarda da öz əksini tapıb. Nazirlik universitetlərə "ümumi kompetensiya" fənlərini tədris planlarına daxil etməyi tövsiyə edib və nəticədə 2024-cü ilə olan məlumata görə, ölkə üzrə universitetlərin 70 faizində "Akademik yazı", "Kritik düşünmə", "İctimai kommunikasiya", "İnformasiya texnologiyalarına giriş", "Etika və ictimai məsuliyyət" kimi fənlər tətbiq olunub. Bu addımlar təhsilin müasir qlobal trendlərə uyğunlaşdırılması baxımından çox mühüm və müsbət nəticədir".

Təhsil eksperti onu da vurğuladı ki, qeyri-ixtisas fənlərinin həddindən artıq çoxluğu bəzən ixtisas dərinliyini zəiflədir:

"Hazırda bəzi universitetlərdə bakalavr pilləsinin ümumi 240 kredit yükünün təxminən 70–80 krediti ixtisasla birbaşa əlaqəsi olmayan fənlərə ayrılıb. Bu, 30–35 faiz göstərici deməkdir və mühəndislik, tibb, pedaqogika, informasiya texnologiyaları kimi sahələrdə ixtisas biliklərinin mənimsənilməsini çətinləşdirir. Dövlət İmtahan Mərkəzinin 2023-cü il hesabatında göstərilir ki, universitet məzunlarının yalnız 48 faizi öz ixtisası üzrə işləyir. Bu göstərici tələbələrin ixtisas biliklərinin praktik tətbiqindəki zəifliyi və proqramların real əmək bazarı ilə uyğunluğunun tam təmin olunmadığını sübut edir.

Qanunvericilik baxımından "Ali təhsil haqqında Qanun"un 7-ci maddəsində açıq şəkildə vurğulanır ki, "ali təhsil proqramları təhsilalanlara ixtisas üzrə dərin bilik və praktik bacarıqlar qazandırmaqla yanaşı, onların ümumi mədəni, mənəvi və sosial inkişafını da təmin etməlidir." Bu maddə göstərir ki, qeyri-ixtisas fənləri təhsilin vacib elementi kimi nəzərdə tutulur, lakin "ixtisas üzrə dərin bilik" tələbi prioritet saxlanılmalıdır. Deməli, məsələnin mahiyyəti fənlərin çoxluğunda deyil, balansın pozulmasındadır.

Dünya təcrübəsində bu balans peşəkarlıqla qorunur. ABŞ və Kanada universitetlərində "liberal arts education" modeli tətbiq olunur, burada ümumi təhsil fənləri proqramın 25 faizini təşkil edir, lakin bu fənlər ixtisasla əlaqələndirilir. Məsələn, mühəndis tələbələrə "İnnovasiya menecmenti" və ya "Ekoloji dizayn", hüquq tələbələrinə "Fəlsəfi təfəkkür" və ya "İctimai siyasət", müəllim hazırlığında olan tələbələrə isə "Təhsil psixologiyası" və "Dəyərlər və davranış" kimi kurslar təklif edilir. Bu, tələbəyə həm ixtisas, həm də həyat bacarıqları qazandırır. Almaniyada isə universitet proqramlarının yalnız 15–20 faizi ümumi təhsil blokuna ayrılır və tələbə bu fənlərin çoxunu özü seçir. Finlandiyada seçmə fənlər sistemi tətbiq olunur: tələbə öz maraqlarına və gələcək karyerasına uyğun modulları seçir və nəticədə yüklənmə yaranmır.

Azərbaycanda isə bəzi universitetlərdə bu fənlər çox vaxt eyni məzmunu təkrarlayan, ixtisasla əlaqəsi zəif olan kurslara çevrilir. Məsələn, eyni semestrdə həm "Ümumi psixologiya", həm "Şəxsiyyətin inkişafı", həm də "Sosial davranış" kimi oxşar məzmunlu fənlərin olması tələbəni əlavə yükləyir, amma dərin bilik qazandırmır. Bu vəziyyət "Ali təhsil haqqında Qanun"un 17-ci maddəsində təsbit edilmiş "təhsil proqramlarının optimallığı və məqsədyönlülüyü" prinsipinə ziddir".

Kamran Əsədov sözügedən fənlərin müsbət tərəflərini də qeyd edərək bildirib ki, bu fənlər tələbələrin tənqidi düşünmə, təqdimat, analitik analiz və sosial ünsiyyət bacarıqlarını artırır:

"Qlobal əmək bazarında bu bacarıqlara böyük tələbat var. Məsələn, Dünya İqtisadi Forumunun 2025-ci il "Future of Jobs" hesabatında göstərilir ki, işəgötürənlərin 76 faizi namizədlərdə "kritik düşünmə" və "problemlərin yaradıcı həlli" bacarıqlarını əsas meyar kimi qiymətləndirir. Elm və Təhsil Nazirliyinin bu istiqamətdə apardığı islahatlar – xüsusilə kompetensiya əsaslı kurikulumların tətbiqi – bu beynəlxalq tələblərə uyğun strateji yanaşmadır və yüksək qiymətləndirilməlidir.

Lakin dəyişməli olan məqam, bu fənlərin sayının deyil, keyfiyyətinin artırılması və məzmununun ixtisaslarla əlaqələndirilməsidir. Hər universitetdə ixtisas proqramları üzrə xüsusi fənn xəritələri hazırlanmalı, qeyri-ixtisas kursları həmin xəritəyə uyğun şəkildə inteqrasiya edilməlidir. Əks halda, tələbə nə ixtisası dərin öyrənə, nə də əlavə bilikləri effektiv istifadə edə bilir. Elm və Təhsil Nazirliyi artıq bu istiqamətdə mühüm addımlar atıb: 2025-ci ildən etibarən yeni akkreditasiya meyarlarına əsasən, universitet proqramlarının 20 faizdən çoxunun qeyri-ixtisas fənlərindən ibarət olması tədris keyfiyyətinə mənfi təsir amili kimi qiymətləndiriləcək. Bu qərar təhsilin keyfiyyətini və ixtisas yönümlülüyünü bərpa etməyə yönəlib və nazirliyin düzgün strateji yanaşmasının göstəricisidir.

Hesab edirəm ki, qeyri-ixtisas fənlərinin çoxluğu ali təhsilin keyfiyyətini müəyyən qədər zəiflədib, lakin doğru istiqamət götürülüb. Nazirliyin məqsədi təkcə ixtisaslı mütəxəssis yox, həm də düşünən və yaradan vətəndaş formalaşdırmaqdır. Əgər bu fənlərin məzmunu təkmilləşdirilərsə, ixtisasla inteqrasiya gücləndirilsə və balans qorunsa, Azərbaycan universitetləri həm peşəkar, həm də intellektual kapitalı yüksək olan məzunlar yetişdirəcək. Elm və Təhsil Nazirliyinin bu istiqamətdəki siyasəti ali təhsil sisteminin keyfiyyətinin yüksəlməsinə, beynəlxalq standartlara yaxınlaşmasına və məzunların rəqabət qabiliyyətinin artmasına real zəmin yaradır".

Vüsalə İbrahimli


Sonxeber.az
Telegramda izləyin
Sosial   Baxılıb: 851   Tarix: 22 oktyabr 2025  

Şikayətiniz varsa Whatsapp: 077 7125666

Facebookda Paylaş


Oxşar xəbərlər

.

Pensiya alanlara ŞAD XƏBƏR: Gələn ildən...

"Hazırda Azərbaycanda pensiya yaşının artırılması ilə bağlı hər hansı bir layihə müzakirə edilmir və bu istiqamətdə heç bir sənəd təqdim olunmayıb. Lakin ümumilikdə pensiya islahatlarının dərinləşdirilməsi və pensiya qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsi sosial müdafiə sahəsində əsas prioritetlərdə

21 dekabr
.

Bu qadağa fevralın 1-dək ləğv olundu

Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyində "Ov Məsələləri üzrə Koordinasiya Şurası"nın növbəti iclası keçirilib. Qaynarinfo xəbər verir ki, bu barədə Bioloji Müxtəlifliyin Qorunması Xidmətindən məlumat verilib. Bildirilib ki, iclasda aparılan ekoloji monitorinqlərin nəticələri və mövcud elm

20 dekabr
.

"AID Group"dan şikayətlə bağlı AÇIQLAMA - Problem HƏLLİNİ TAPDI

Sosial şəbəkələrdə "Aid Group" haqqında yayılan şikayətlə bağlı iddialara cavab verilib. xəbər portalında və sosial şəbəkələrdə "AID Group" şirkəti və şirkətin rəhbəri, tanınmış aparıcı Nigar Fərhad haqqında yayılan məlumatlarla bağlı ictimaiyyətə rəsmi mövqeyimizi bildiririk. İl

19 dekabr
.

Qoşqar Təhməzlinin təsis etdiyi şirkətə 865 min manatlıq sifariş

İnnovasiya və Təchizat Mərkəzi "Medeks" şirkəti ilə satınalma müqaviləsi imzalayıb. Qaynarinfo-nun məlumatına görə, müqavilədə tibbi sərf mallarının satın alınması nəzərdə tutulur. Müqavilənin maliyyə dəyəri 865 346,51 manatdır. İqtisadiyyat Nazirliyi yanından Dövlət Vergi Xidmətinin reyest

20 dekabr
.

Beyləqanda azyaşlı faciəli şəkildə öldü - Babası dəhşətli hadisəni danışdı

Beyləqanda bədbəxt hadisə baş verib. Hadisə rayonun Tatalılar kəndində qeydə alınıb. İki yaşlı uşaq həyətlərindəki su quyusuna düşərək həyatını itirib. Azyaşlının babası hadisəni belə nəql edib: "Burada eyvanı sulayırdıq, uşaq yanımızda idi. Anası da, mən də burada idik. Sonra mən heyvana yem verməy

20 dekabr
.

Bu restoranların menyularında "dəvə qutabı" olsa da, özü yoxdur... - Fotolar

Daxil olan müraciətlər əsasında Qida Təhlükəsizliyi Agentliyinin əməkdaşları Sumqayıt şəhəri, Sahil küçəsində fəaliyyət göstərən bir sıra ictimai iaşə obyektlərində reyd keçirib. "Qafqazinfo" xəbər verir ki, yoxlama zamanı "Nicat" restoranı və "Balıqçı" kafesində "dəv

20 dekabr
.

Nazir anons etdi: Azərbaycanda ətin qiyməti YENİDƏN DƏYİŞİR

Azərbaycanda son illər heyvandarlıq sahəsində narahatedici tendensiya müşahidə olunur. Kənd təsərrüfatı naziri Məcnun Məmmədovun sözlərinə görə, ölkədə heyvanların baş sayında azalma qeydə alınıb. Belə ki, 2024-cü ildə 2,5 milyon baş iribuynuzlu, 6,9 milyon baş xırdabuynuzlu heyvan mövcud olub. Bu d

21 dekabr
.

Bakıda onlayn qumar oynayan stamatoloq saxlanılıb

Bakıda onlayn qumar oynayan stamatoloq saxlanılıb. Qaynarinfo-nun məlumatına görə, 1996-cı ildə Bakı şəhərində anadan olmuş E.R. barəsində İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 525-ci maddəsi ilə protokol tərtib edilib və iş məhkəməyə göndərilib. Məhkəmədə məlum olub ki, E.R. 2025-ci ilin iyul ayının əvvəllərində

19 dekabr
.

Saxta sürücülük vəsiqəsi istifadə edən şəxs CƏZALANDIRILIB

Saxta sürücülük vəsiqəsindən istifadə etməkdə təqsirləndirilən Rusiya vətəndaşı barəsində hökm çıxarılıb. -a istinadla xəbər verir ki, 1990-cı il təvəllüdlü Rusiya Federasiyasının vətəndaşı - Emil Şərəfxan oğlu İsmayılov Cinayət Məcəlləsinin 320.2-ci maddəsi ilə (saxta sənəddən istifadə) ittiham olunub

20 dekabr